"DIVERSITATEA NE FACE MAI PUTERNICI! EDUCAȚIA TREBUIE SĂ FIE ACCESIBILĂ PENTRU TOȚI FĂRĂ DISCRIMINARE!"
"RESPECTĂ NATURA! CONSUMĂ RESPONSABIL PENTRU UN VIITOR SUSTENABIL!"
Obiectivul general al proiectului / Scopul proiectului
Obiectivul general al proiectului consta in alinierea programelor de practica oferite de Universitatea Spiru Haret (Facultatea de Stiinte Juridice, Economice si Administrative, Craiova) la cerintele pietei muncii, pregatind 252 studenti cu competente profesionale si abilitati practice esentiale, inclusiv competente digitale si de management al mediului si dezvoltarii durabile, pentru a sprijini o tranzitie lina catre piata muncii si pentru a contribui la imbunatatirea calitatii invatamantului superior si a relevantei acestuia. Activitatile si rezultatele estimate ale proiectului au un impact major si de lunga durata asupra GT si vizeaza adapentruarea studentilor la cerintele pietei muncii si facilitarea insertiei acestora pe piata muncii prin:
-Activitati de tip sesiuni de peer-training si programe de formare in vederea adapentruarii competentelor si calificarilor legate de mediu, clima, economia circulara, dezvoltare durabila (A.1.1 si 1.2);
-Activitati de informare si constientizare a importantei si semnificatiei programelor de invatare la locul de munca prin derularea unei campanii de informare si constientizare in randul studentilor, care are drepentru scop informarea, selectia si monitorizarea GT (A.2.1, A2.2.);
-Crearea de parteneriate relevante pentru sporirea relevantei pe piata muncii a competentelor academice, dar si pentru identificarea unor solutii practice de imbunatatire a ofertei de stagii de practica (A.2.3);
-Participarea in sistemul de practica organizata prin care sa isi dezvolte o serie de competente profesionale si abilitati practice si sa isi imbunatateasca capacitatea de adapentruare la cerintele unui loc de munca, prin organizarea de stagii de practica prevazute in planul de invatamant la enitati private, institutii si autoritati publice din domeniul stiintelor juridice, economice si administrative, precum si stimularea invatarii si motivarii studentilor prin participarea la concursuri care sa puna accentul pe punerea in practica a celor invatate in timpul stagiilor (A.2.4, A2.5.);
-Activitati de tip workshop-uri de dezvoltare personala si sesiuni de coaching pentru deprinderea de competente socio-emotionale si abilitati personale relevante pentru piata muncii (A.2.6);
-Implementarea unui curs de competente digitale in vederea dobandirii de abilitati digitale si tehnice care sa sporeasca competitivitatea pe piata muncii (A.2.7.)
-Adaptarea curriculei universitare la cerintele pietei muncii si economiei verzi pentru a facilita colaborarea intre institutia de invatamant superior solicitanta si mediul economic, juridic si administrativ si crearea unui sistem de informare coordonata privind nevoile actuale si viitoare ale pietei muncii la nivel regional prin organizarea de conferinte intre mediul academic si sistemul economic privat si public (A.3.1.);
-Activitati care vizeaza monitorizarea dinamica si digitala a insertiei absolventilor pe piata muncii (A3.2.);
-Realizarea de analize in vederea anticiparii unor nevoi orizontale de dezvoltare a ofertei educationale (AI, digitalizare, big data, competente verzi) (A3.3.).
Astfel, prin activitivitatile sale, proiectul contribuie la constientizarea nevoii de asigurare a unei pregatiri practice de calitate, in acord cu cerintele pietei muncii si la adecvarea parcursului profesional la apentruitudinile si nevoile individuale.
Proiectul urmăreşte principiul egalităţii de gen şi şanse, nediscriminării şi accesibilităţii pentru toate categoriile de persoane inclusiv persoanele cu dizabilităţi. Proiectul promovează protecţia mediului şi consumul raţional de resurse.
Principalul efect pe termen lung al proiectului il reprezinta cresterea bagajului de cunostinte si de abilitati practice pentru GT, a concordantei si relevantei dintre profesia aleasa si potentialul real al individului. Dobandirea de cunostinte si competente legate de mediu, dezvoltare durabila, de competente socio-emotionale si abilitati practice profesionale va ajuta persoanele din GT sa ocupe un loc de munca si sa se integreze pe piata muncii, contribuind la imbunatatirea nivelului de trai al acestora si la cresterea capitalului uman, contribuind la tintele strategice asumate prin Strategia Nationala pentru dezvoltarea durabila a Romaniei 2030.
Prin corelarea cunostintelor teoretice cu apentruitudinile practice dobandite prin intermediul participarii studentilor la stagiile de pregatire practica si cu abilitatile dobandite in urma programelor de formare, educationale si a workshop-urilor de dezvoltare persoanala, proiectul urmareste dezvoltarea capacitatii studentilor de a folosi, in rezolvarea problemelor, urmatoarele categorii de competente:
-competente de comunicare si relationare;
-competente psiho-sociale;
-competente de utilizare a tehnologiilor informationale;
-competente de conducere, coordonare si org;
-competente de evaluare;
-competente de gestionare si administrare a resurselor;
-competente care vizeaza dezvoltarea institutionala;-
competentele care vizeaza self-managementul, dar si munca in echipa.
Prin dezvoltarea unui sistem de informare coordonata (de la sectorul privat catre institutia de invatamant superior privind nevoile de instruire, precum si viceversa) se vor asigura premisele cresterii gradului de ocupare pentru absolventi si se va dezvolta un sistem propriu de predare-invatare aplicata, ce se va integra in facultatile de profil, replicabil si adapentruabil in alte domenii de educatie.
Crearea si consolidarea de parteneriate contribuie la sporirea relevantei pe piata muncii a competentelor academice, dar si la identificarea unor solutii practice, viabile, inovative de imbunatatire a ofertei de stagii de practica/invatamant la locul de munca, bazate inclusiv pe valorificarea de bune practici la nivel regional.
Un alt beneficiar indirect este mediul economic, ai carui reprezentanti vor beneficia de forta de munca specializata cu apentruitudini practice dezvoltate si fixate prin proiect – studentii, viitori absolventi vor constitui resurse umane atractive pentru angajatori, cu un nivel al competentelor profesionale mai ridicat si cu dorinta de implicare activa in viata profesionala, mai ales in conditiile actuale in care societatea se confrunta cu o lipsa acuta de personal calificat.
Pe termen lung proiectul contribuie decisiv la integrarea studentilor pe piata muncii, oferindu-le acestora toate elementele necesare (atu-uri in fata competitorilor de pe piata muncii) unei candidaturi si unei cariere de succes, contribuind decisiv la o mai buna colaborare intre viitori absolventi, angajatori si mediul academic, cu toate beneficiile ce deriva din acest lucru.
Indeplinirea obiectivului general va facilita integrarea GT pe piata muncii prin cresterea relevantei si eficacitatii sistemului de invatamant reflectate in dobandirea de abilitati practice de specialitate si de competente-cheie in randul celor 252 studenti din grupul tinta, contribuind la indeplinirea Obs al programului (ESO4.5) si al apelului. Proiectul va contribui la cresterea ratei de participare a 252 studenti din GT la programe de invatare la locul de munca (indicatorul EECO06+07 Copii si tineri: 252) derulate in cadrul parteneriatelor nouinfiintate/dezvoltate in cadrul proiectului prin asigurarea armonizarii dintre invatamantul superior si piata muncii si generarea de noi oportunitati pentru viitori absolventi de a se integra cu succes pe o piata a muncii moderna, prin crearea de legaturi intre student, viitor angajat si angajator.
Astfel, prin prezentul proiect se vor efectua investitii in domeniul educatiei si al formarii profesionale a 252 studenti, generand o serie de efecte pozitive pe termen lung pentru:
1. Studenti: -va creste calitatea pregatirii profesionale a celor 252 de studenti, viitori absolventi (prin activit teoretice (de tip workshop seminarii de tip peer-training si programe educationale/formare), dar mai ales practice (stagii de practica, workshop-uri de specialitate) ;- va creste nr absolventilor de invatamant tertiar universitar care isi gasesc un loc de munca; -va creste numarul de studenti care vor alege sa isi continue pregatirea educational prin continuarea studiilor sau participarea la programe de formare profesionala;-mai buna cunoastere a cerintelor reale ale angajatorilor, in termeni de competente si abilitati;- cunoasterea dimensiunii reale a pietei muncii, a dinamicii profilurilor ocupationale.
2. unitatea de invatamant superior: -cunoasterea cerintelor pietei muncii in legatura cu competentele pe care viitorii absolventi trebuie sa le aiba atunci cand se angajeaza. Aceasta va putea identifica mai usor cunostintele practice necesare studentilor, pentru a avea acces pe piata muncii si isi va organiza activitatea in acest sens, contribuind la Obs 3 “Dezvoltarea unei resurse umane cu un nivel inalt de calificare si competente adapentruate la cerintele pietei muncii” din Strategia Strategia nationala pentru ocuparea fortei de munca 2021 – 2027.
3. Mediul economic – prin facilitarea insertiei pe piata muncii a absolventilor de la programele de studii de de la cele 4 programe de studii de licenta (CIG, Management, Drepentru si Administratie Publica) si de la cele 3 programe de studii de masterat (Auditul Intern in Sistemul Public si Privat, Stiinte Penale si Criminalistica si Administratie Publica si Management in Context European): Cresterea contributiei la PIB-ul regiunii, Reducerea ratei somajului si cresterea gradului de ocupare in randul tinerilor.
Proiectul propus urmareste sa valorifice potentialul uman a 252 de studenti, in conditii de echitate, prin cresterea relevantei sistemelor de educatie pentru piata muncii, in contextul utilizarii si dezvoltarii competentelor digitale si verzi si promovarii unui mediu stimulativ pentru invatarea pe tot parcursul vietii (ob al PEO 2021-2027).
Valoarea adaugata a proiectului a fost asigurata in primul rand prin menirea acestuia de a imbunatati calitativ procesul de formare prof a studentilor si de a crea o forta de munca viitoare bine calificata, competenta si productiva. Prin stagiile de practica coordonate prin intermediul acestui proiect se contribuie in mod nemijlocit la cresterea numarului de ore alocate exclusiv pregatirii profesionale. Valoarea adaugata a proiectului rezida si din parteneriatele dintre universitate si operatori economici dinmediul privat si public, inclusiv autoritati si institutii publice, prin care se urmareste incurajarea si dezvoltarea unei atitudini deschise a mediului de afaceri, dar si a institutiilor si autoritatilor publice spre cooperarea cu mediul universitar, facilitand astfel, ocuparea in cadrul acestora a studentilor care se gasesc in cautarea unui loc de munca adecvat pregatirii educationale.
Obiective specifice ale proiectului
ObS1: Dezvoltarea competentelor legate de mediu, clima, energie, economia circulara si dezvoltare durabila pentru 252 de studenti, prin accesul la programe educationale/ de formare, conturate in conformitate cu nevoile studentilor. Obiectivul va fi atins prin implementarea urmatoarelor ativitati:
A1.1. -Org si derularea a cinci programe de informare (workshopuri) prin seminarii de tip peer-training in domeniul dezvoltarii durabile si managementului de mediu in domeniul juridic, administrativ si economic, reciclarii comunitare, economiei circulare pentru studentii din domeniul juridic, adm. si ec., influenta factorilor de mediu asupra calitatii vietii si economiei, si managementului resurselor umane verzi in general, cat si a unui curs de managementul dezvoltarii durabile; are ca scop dezvoltarea competentelor-cheie si calificarilor studentilor GT legate de mediu, clima, dezvoltare durabila, energie, economie circulara si bioeconomie pentru insertia pe piata muncii si dezvoltarea de competente antreprenoriale;
A1.2. Organizarea si derularea concursului „Green Careers Challenge: Impactul factorilor de mediu, economia circulara si dezvoltarea durabila in comunitate”. Concursul promoveaza constientizarea si dezvoltarea abilitatilor necesare pentru a lucra in domeniul locurilor de munca verzi si durabile. Obiectivele acestui concurs vizeaza: Promovarea locurilor de munca verzi - oportunitati de cariera in domeniul locurilor de munca verzi si a importantei acestora in societatea contemporana; Dezvoltarea abilitatilor practice - prin aplicarea cunostintelor dobandite in domeniul sustenabilitatii si al mediului; Promovarea creativitatii si inovatiei – prin incurajarea studentilor sa abordeze problematica legata de sustenabilitate printr-o perspectiva creativa si inovatoare; Cresterea gradului de constientizare asupra provocarilor mediului si a modaliatilor in care studentii pot influenta/contribui la solutionarea acestora prin cariere verzi.
Astfel, ObS1 contribuie la cresterea calitatii ofertei de educatie a institutiei de invatamant superior solicitante (Facultatea de Stiinte Juridice, Economice si Administrative, Craiova) prin dezvoltarea de programe care contribuie la dobandirea de competente cheie necesare protectiei mediului inconjurator si asigurarii dezvoltarii durabile in sectoarele juridic, economic si administrative (Obiectiv specific ESO4.5 din PEO). Competentele de dezvoltare durabila si mediu sunt vitale pentru studentii din domeniile juridic, economic si administrativ, deoarece ii ajuta sa inteleaga impactul practicii lor asupra mediului si sa adopentrue masuri pentru a-l proteja. Aceste competente includ gestionarea si reciclarea deseurilor, economie circulara, prevenirea poluarii, constientizarea schimbarilor climatice si educarea studentilor cu privire la legatura dintre economie, administratie, sistem juridic si mediu. Prin aceste competente, studentii pot sa-si indeplineasca responsabilitatile etice si profesionale intr-un mod durabil, contribuind la dezvoltarea economica sustenabila si la binele planetei. Realizarea acestui obiectiv va conduce la indeplinirea indicatorului EECO06+07.
ObS2- Dezvoltarea si implementarea unui program de practica inovativ si eficient pentru 252 de studenti, membri ai GT, inmatriculati intr-o institutie privata de invatamant superior din judetul Dolj (Universitatea Spiru Haret- Facultatea de Stiinte Juridice, Economice si Administrative, Craiova). Obiectivul va fi atins prin implementarea subactivitlor:
2.1 - vizeaza organizarea si derularea de campanii de informare si promovare a stagiilor de practica in randul studentilor inmatriculati in cadrul universitatii solicitante;
2.2. - informarea, recrutarea, selectia si monitorizarea a 252 studenti; Scopul campaniei este de a informa potentialii candidati la proiect cu privire la importanta participarii la programe de invatare la locul de munca (stagii de practica) si la activitati de informare/educationale/formare- sprijin in vederea integrarii studentilor pe piata muncii dar si corelarii sistemului de invatamant superior cu nevoile pietei muncii.
2.4. - organizarea, derularea si monitorizarea stagiilor de practica pentru studenti, prevazute in planurile de invatamant ale Facultatii de Stiinte Juridice Economice si Administrative, Craiova, la potentialii angajatori. Stagiile de practica reprezinta o componenta cruciala in formarea studentilor din domeniile juridic, economic si administrativ si aduc numeroase beneficii. Aceste stagii ofera studentilor oportunitatea de a aplica cunostintele teoretice acumulate in timpul studiilor intr-un mediu real de lucru. Ele contribuie la dezvoltarea abilitatilor practice si la intelegerea profunda a aspectelor juridice, economice si administrative. De-a lungul acestor stagii, studentii invata sa se adapentrueze la provocari si situatii neprevazute, consolidandu-si rezilienta si capacitatea de a lua decizii in timp real.
2.5. -organizarea si derularea concursului „Studenti pentru Viitor: Excelenta in educatie si Practica profesionala", este un concurs cu multiple obiective axate pe: promovarea dezvoltarii academice, dezvoltarea competentelor practice, incurajarea initiativei si creativitatii si pregatirea studentilor pentru a deveni profesionistii de succes in domeniul de studiu si prin care se doreste evidentierea intr-un eseu a laturii creative, inovative a studentilor si a cunostintelor teoretice si practice dobandire pe parcursul stagiului de practica. In plus, aceste experiente practice ajuta la identificarea domeniilor de interes si specializare pentru viitorii profesionisti din domeniile juridic, economic si administrativ.
Prin urmare, dezvoltarea si implementarea unui program de practica inovativ (OBS2) reprezinta un pas esential in tranzitia de la statutul de student la cel de practicant in domeniul juridic/ economic/sau administrativ, contribuind la formarea unor profesionisti bine pregatiti si empatici, cu competente-cheie (in corelare cu obiectivul specific ESO4.5), pregatiti sa ofere servicii profesionale de calitate si sa contribuie la imbunatatirea sistemului juridic/ economic/ sau administrativ in ansamblu. Atingerea obiectivului contribuie la pregatirea studentilor pentru a deveni juristi, economisti si specialisti in domeniul administrativ calificati si pentru a oferi servicii de calitate. Realizarea acestui obiectiv va conduce la indeplinirea indicatorilor EECO06+07 si 5SR09.
Obs3: Dobandirea de competente cheie si de soft skills care raspund necesitatilor pietei muncii de catre 252 de studenti din GT al proiectului, inmatriculati intr-o institutie privata de invatamant superior din judetul Dolj (Universitatea Spiru Haret- Facultatea de Stiinte Juridice, Economice si Administrative, Craiova).
Obiectivul va fi atins prin implementarea subactivitatii 2.6 in cadrul careia se vor organiza si desfasura, anual, 3 programe de pregatire teoretica si practica, de tip workshopuri (Workshop „Comunicare eficienta”, Workshop „Relationare si gestionarea conflictelor intr-o echipa”, Workshop „Public speaking”) pentru toti studentii din grupul tinta al proiectului si a unor sesiuni de coaching pentru dezvoltare personala, precum si prin subactivitatea 2.7 in cadrul careia se va organiza si derula un program de formare profesionala pentru studenti in domeniul competentelor digitale, in scopul corelarii sistemului de invatamant superior cu nevoile pietei muncii.
Astfel, studentii dezvolta competente cheie in comunicare, interactiune interpersonala, precum si competente digitale. Asimiland tehnici de comunicare verbala si non-verbala, participantii invata sa transmita mesaje clare si concise, sa gestioneze conflictele eficient intr-un mediu de echipa si sa-si dezvolte abilitatile de vorbire in public. Aceste competente sunt esentiale in mediul profesional, contribuind la construirea relatiilor solide, imbunatatirea colaborarii in echipa si consolidarea unei prezente puternice in fata publicului.
In ceea ce priveste programul de formare a competentelor digitale, acesta ofera participantilor cunostinte practice in utilizarea instrumentelor si tehnologiilor digitale, imbunatatindu-le abilitatile in navigarea online, gestionarea informatiilor, rezolvarea problemelor digitale si comunicarea eficienta in mediul virtual. In plus, formarea in competente digitale contribuie la cresterea adaptabilitatii individuale in fata schimbarilor tehnologice rapide, sprijinindu-i sa devina membri activi si competenti in societatea digitala contemporana.
Obiectivul specific 3 contribuie la realizarea obiectivului specific ESO4.5 prin completarea carentelor cognitive, de soft skills si de apentruitudini digitale ale studentilor din grupul tinta in vederea facilitarii integrarii pe piata muncii. Realizarea acestui obiectiv va conduce la indeplinirea indicatorilui EECO06+07.
ObS4- Valorificarea cooperarii intre mediul universitar si agentii economici din mediul privat, in vederea dezvoltarii de programe de invatare la locul de munca pentru student si sustinerii angajabilitatii absolventilor de invatamant tertiar. Obiectivul va fi atins prin elaborarea si incheierea de parteneriate sustenabile (subactivitatea 2.3) intre Solicitant (institutie publica de invatamant universitar acreditat) si potentialii angajatori din regiunea Sud Vest Oltenia in vederea asigurarii unui sistem functional durabil ca si cadru de desfasurare a programelor de invatare la locul de munca derulate de universitatea solicitanta in domeniile stiintelor juridice, economice si administrative. Prin crearea de parteneriate se urmareste nu numai imbunatatirea calitatii procesului didactic, ci si cresterea gradului de incredere al viitorilor angajatori, dar mai ales cresterea numarului de absolventi de studii superioare care isi gasesc un loc de munca in domeniul studiat.
La atingerea obiectivului contribuie si subactivitatea 3.1. ce consta in organizarea de conferinte intre mediul academic si cel privat si public in vederea realizarii unui schimb de informatii cu privire la:- identificarea nevoilor pietei muncii din domeniile juridic, economic si administartiv; - identificarea necesarului de forta de munca si de competente profesionale; -Evaluarea programelor educationale pentru a corespunde acestor nevoi; -Facilitarea colaborarii intre institutii de invatamant si operatorii economici privati, institutii si autoritati publice, - adapentruarea curriculei universitare la cerintele pietei muncii si economiei verzi.
Principalul rezultat astepentruat este de a crea o retea de colaborare si comunicare intre institutia de invatamant si operatorii economici privati, institutii si autoritati publice in vederea pregatirii studentilor cu abilitati si cunostinte relevante pentru domeniu. Aceaste conferinte sunt un cadru eficient pentru a asigura ca programele de educatie juridice, economice si administrative se adapentrueaza la schimbarile din domeniu si furnizeaza absolventilor cunostintele si abilitatile necesare pentru a avea succes in carierele lor.
La indeplinirea obiectivului contribuie si subactivitatea 3.2. care vizeaza monitorizare dinamica si digitala a insertiei absolventilor pe piata muncii, precum si subactivitatea 3.3. realizarea de analize in vederea anticiparii unor nevoi orizontale de dezvoltare a ofertei educationale (AI, digitalizare, big data, competente verzi) care consta in elaborarea de studii de bune practici de impact care sa faciliteze obtinerea de competente - cheie de catre membrii GT prin descriere de bune practici la nivel european, national si regional, inclusiv cele obtinute prin proiect, astfel incat sa se incurajeze si motiveze participarea studentilor in general, a membrilor GT in special, la activitile propuse prin proiect, precum si elaborarea de analize/ studii/ cercetari care sa anticipeze unele nevoi orizontale de dezvoltare a ofertei educationale a institutiei de invatamant superior solicitante.
Astfel, prin indeplinirea obiectivului specific nr.4 proiectul actioneaza ca un liant intre mediul economic, cel academic si studenti si contribuie la cresterea relevantei sistemului de educatie in raport cu necesitatile reale ale pietei muncii, contribuind astfel la indeplinirea Obiectivului specific ESO4.5 din PEO. Realizarea acestui obiectiv va conduce la indeplinirea indicatorului EECO06+07.